lördag 16 juli 2016

Svamp & Blåbär.

Dagen har vi tillbringat i skogen.

Först tog jag och maken vår skogspromenad och hittade massor med kantareller.
Lilly har jag i koppel hela tiden nu så hon inte får för sig att äta något olämplig. Det bekommer inte henne det minsta utan hon är nöjd med att stros brevid mig.

Jag har börjat öka hennes fodermängd lite men hon är lite kinkig, det har hon inte varit förut. Alma var likadan när hon var dräktig, det slutade med att jag stekte pannkakor och leverbiffar för att hon överhuvudtaget skulle äta, vi får väl se hur det blir med Lilly.
Hon vilar mest just nu :)

Som sagt så var det kantarellplock på förmiddagen. Eftermiddagen var det dax för blåbär. Tog med Sonja och Rex denna gång. Rex behöver träna passivitet, perfekt tillfälle. 
Han och Sonja fick sitta vid ett träd medans jag plockade bär precis brevid dem, funkade jättebra!

Så till middag blev det kantarellpaj och bläbärspaj till dessert, sämre kan man ju ha det!

 Vänta lite menar du att vi ska sitta här?! Du skämtar!!
 Så fin man blir.
 Lite av dagens skörd.
 Blåbärspaj och kantarellpaj nu är man proppmätt :)
Ja och så har jag ju börjat skörda lite från växthuset och landen med.
Färskare går det inte att få.

5 kommentarer:

  1. Vad ni är duktiga som plockar när det finns sånt där gott i skogen!
    Jag måste också försöka pallra mig iväg. Åtminstone blåbär...
    Perfekt med passivitetsträning!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är perfekt, man får ta till alla tillfällen som ges ;)
      Kram!

      Radera
  2. Anna-Carin Karlsson17 juli 2016 kl. 13:27

    Vad härligt det ser ut ! Du har uppenbarligen 'talang' inte bara för hundar utan också för matlagning och så riktigt bra gröna fingrar..! Smart med passivitetsträninf i skogen: skall jag anamma direkt...Förstår att du har lite extra koll på fina blivande mamma Lilly (håller tummarna mega-mycket att allt går toppenbra som hittills med fina Lilly..verkar ha ett toppenpsyke och tycks så följsam och förnöjsam..)Fortsatt trevlig sommar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Som sagt man får ta alla tillfällen som ges att träna :)
      Mvh
      Alexandra

      Radera
  3. Anna-Carin Karlsson17 juli 2016 kl. 14:16

    Vad smart att ha passivitets-träning i skogen ! Skall jag genast anamma ! Förstår att du håller extra koll på den lilla prinsessan nu...Vilket härligt psyke hon verkar ha: så förnöjsam och anpassningsbar till situationen..Gillar henne skarpt.. Inte alla som har lika mycket skönhet både i sitt inre och till de yttre behagen...Håller tummarna nu så mycket det bara går och tänker på er ! Och tänk att det där med pannkaka brukar gå hem för det mesta både hos stora och små samt två- och fyrbenta (inte till vardags förstås när det gäller de sistnämnda..). Fortsatt trevlig sommar !!!

    SvaraRadera