lördag 23 juli 2016

Getingar och värme

Vi har helt plötsligt galet mycket getingar, skriver man många eller mycket?! ja ni förstår MASSOR :)

Vi kom hem igår efter ett par timmar på sjön.
Öppnar dörren och i köket på fönstret är det 10-15 stycken!!
Var kom de ifrån?
Vi har ett bo utanför i en bod, det vet vi.

Ok, fixade de men efter en kort stund kom det fler och fler, hittade getingar i TV-rummet med.
Ingen av oss kan förstå HUR de tar sig in. Vi har suttit vakt och kollat men helt plötsligt finns de där, ofta i par.

Det slutade med att hela familjen inklusive 4 hundar sov på golvet i mitt kontor i källaren.

Fram till nu har vi dödat ca 200st.
Jag har inget emot getingar så, vet att de gör nytta men inte i vårat hus. Vi har satt ut fällor men utan resultat.
Ring antecimex men de är visst överhopade med getingsaneringar nu så de kan inte komma förrän om 2 veckor.

Har aldrig varit med om något liknande.
Är ju rädd att hundarna ska bli styckna!!
Nu får vi hoppas det blir lite lugnare men vi kan inte ha några fönster eller dörrar öppna så ja det är liiiite varmt inne.

De är hyfsat lugnt ute, där märker man dom inte så vi sitter ute hela kvällarna. Fast vi har faktiskt åkt iväg och ätit middag både igår och idag.

Förrutom en massa getingar är det ju toppenväder nu. Har fixat en lite "pool" till tjejerna och lillprinsen. Rex var vääääldigt tveksam, Lilly och Sonja nappade men Alma tittade inte äns åt det hållet, skulle aldrig falla henne in att bada så :)

Imorgon bär det av till Köping på utställning med Rex. Som tur är går han in som hund nr 4 i ringen och bedömningen börjar kl 9 så det hinner inte bli så varmt. Undrar vad för hyss han tänker göra imorgon?!
Ja en sak är säker vi kommer kunna åka hem tidigt.
Lilla busfröt, alltid något på gång med glimten i ögat och ett hjärta av guld.


Ja och Sonja mår bättre. Hon har fått örondroppar och öronrens så hon mår mycket bättre nu. Veterinären tog ett bakt.prov för att se vad för bakterier det är men svaren har inte kommit ännu.
Och lilla Lilly blir bara större och större, värmen gör sitt till så hon är fortfarande trött. Hon är precis som sin mor var när hon var dräktig, väldigt kräsen med maten.
Jag försöker få i henne det jag kan men som sagt väldigt kinkig just nu och följer hon sin mor lär det bli värre :)

Poolhäng i värmen!!








Fick ett tips från en av er läsare, Elin om att plantera en smultronjasmin i hop med rosorna. En av mina rosor dog i vintras så vad passade väl bättre än att plantera en smultronjasmin där?
Tack Elin för tipset!!
Blir så glad när jag får tips av er läsare:)
Ska bli spännande att känna doften nästa sommar!

En skön solig sommarhelg önskar vi er alla!!

4 kommentarer:

  1. Härligt med badbalja såna här dagar!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj har inte läst din blogg på ett tag! Har jobbat mycket. Så ser jag mitt namn, de gjorde min natt. 😄😄

    Doftar ljuvligt. Roligt att du plantera en sån. // Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så spänd på hur den kommer att dofta, kan knappt hålla mig till nästa vår :)
      Mvh
      Alexandra

      Radera