söndag 21 september 2014

tidig morgon promenad.

Gick ut med tjejerna redan kl 09.00 i morse innan regnet kom.
Så skönt, det var alldeles tyst i skogen!
Vi körde lite godissök och inkallning.
Lilla Lilly, Sonja och Alma älskar att vara ute i skogen och det gör jag med. Det är så vackert när man går ut så tidigt på hösten. Alla spindelnät och svampar...för att inte tala om de fina färgerna!!

Väl hemma igen somnade alla tre i samma korg :)

På eftermiddagen har jag tränat både Sonja och Lilly, ja Alma med som hon vill.
Sonja är ju förhållandevis lätt att träna och det verkar som Lilly är lite åt det hållet med:)
Alma är mer som Frans , den första frallan jag träffade 1994 på min första valpkurs som jag hade.
På tal om det har jag lite tankar om ett inlägg just om vad man kan förvänta sig av olika raser i träning... Jag har ju haft och levt med hund i ca 40 år nu och det har väl en del erfarenhet i området...Vi har ju i min familj haft hundar av de lite udda slagen, eller kanske mer inte direkt brukshundar, Afghan, Mastiff, Boxer, Amerikansk cockerspaniel, Dvärg schnauzer, Bearded  collie, Cavalier King Charles
spaniel,  Sheltie, Jämt hund, Stor pudel,  grand danios , chihuahua sist men inte minst fralla!!! Har säkert glömt någon :)
Men tänk det här är raser som vi har haft i familjen, det är hundar som har blivit placerade hos någon av oss (oftast hos mig) och hundar vi planerat och köpt.
Tänk sedan alla jag har tränat på kurser!!
Hur som helst så har jag nog erfarenhet av olika raser och deras olika sätt att träna och viktigast vad du kan begära av olika raser och olika individer för det är inte bara en ras utan en individ också, och du själv..vad vill du?!
Jag kan garantera att det är VÄLDIGT olika hur du belönar olika raser och individer och vad som är bra gjort utifrån deras förutsättingar....!!
Det är lite på modet att man kan träna vilken hund som helst till vad som helst bara du använder rätt belöning......
Absolut det kan man...men man ska utgå från sig själv och hunden och därefter sätta upp mål det kan skilja massor!!
Men som sagt det kommer ett inlägg om detta längre fram!!

Här är bilder från morgonens promenad <3












MYS!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar