torsdag 23 juni 2016

Stanna kvar

Jag tränade ju Rex för ett tag sedan, vi tränade gå fint och sitt stanna kvar.

Här kommer bilder på stanna kvar som jag lovade.

När man tränar stanna kvar så är det jätte viktigt att gå väldigt sakta fram!
En valp vill vara hos sin matte/husse så det är naturligt att de vill följa med oss. Det är ju också så att i stort sett allt annat vi tränar så vill vi ju ha hunden nära.
Jag brukar göra så att jag har valpen framför mig tar ett litet steg bakåt och snabbt tillbaka igen, belöna både med röst och godis! Prova att ta ett steg åt sidan sedan snabbt tillbaka. Reser sig valpen har ni gått för fort fram då är det bara att gå närmare igen. Ha INTE bråttom det lönar sig inte. Ju tryggare valpen blir desto bättre blir det. När valpen känner sig helt trygg kan ni prova att gå lite längre ifrån och bakom valpen. Att vara bakom brukar vara svårt för valpen för då ser den ju inte dig.





4 kommentarer:

  1. Vilka fina träningsbilder!
    Söta lilla Rex!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen!
      Kram tillbaka

      Radera
    2. Anna-Carin Karlsson27 juni 2016 kl. 11:09

      Vilka bra tips både i ord och bild ! Borde ingå i 'grundkursen' för blivande hundägare...Mycket pedagogiskt beskrivet och poängterar vikten att utgå från hundens naturliga instinkter och beteenden vid träning. Skulle alla göra som du skulle det fungera väsentligt mycket bättre utan att man behöver 'träna' så mycket..,att lära genom lek och att få en följsamhet 'bara' genom bra kontakt med hunden är så kul ! Du illustrerar detta så bra ! Keep going on ���� Rex är för övrigt mycket stilig: vilken kille - redan en charmör misstänker jag...

      Radera
    3. Tack!! Ja Rex lever på sin charm :) Han är full i bus men han är så charmig så man kan inte bli arg på honom!

      Radera