torsdag 24 mars 2016

Vargkväll

För ett par kvällar sedan var jag på en föreläsning på Lindesbergs Hundcenter som handlade om att leva med hund i vargtätt område.

Föreläsare var Jens Karlsson från Grimsö forskningsstation.

Det var en riktigt bra förelsäning och jag lärde mig en hel del nytt.
Vi har en hel del varg här i krokarna och faktum är att jag själv såg vargspår här förra vintern.
Jag var ute på vår vanliga promenad en tidig morgon. Det hade kommit nysnö, jag och hundarna traskade utmed grusvägen. Jag såg spår i snön och tänkte. Oj det var en stor hund.......eller....det fanns inga spår efter en människa bara spår efter "hunden". Hmmm mysko jag fortsatte gå helt, plötsligt vek spåren av in i skogen. Jag tog kort på spåren med mobilen.
Min man visade bilderna för vår förra granne som är gammal skogsvaktmästare och han sa direkt, det där är varg.
Troligen var det en ensam varg på vandring.
Någon vecka efter detta var vi inne och fikade hos grannarna som helt plötsligt säger att när de skulle släcka för natten ca 23,30 såg en stor hund komma traskande på grusvägen, men när den kom närmare visade det sig till deras stora förvåning vara en varg (troligen samma). Vi bor ju nära både skog och järnväg med massor av mat serverad på järnvägsspåren :)
I samma veva utan att vi hade pratat om det såg både min bror och min far en varg vid vägen när de körde sent på kvällen vid två olika tillfällen. Det var nog också samma varg. I år har jag inte sett några spår inte heller hört om någon som har sett någon så han/hon har väl traskat vidare och förhoppningsvis hittat ett revir och en partner.

För ett par år sedan såg min man varg utanför Gyttorp när han körde en riktigt tidig morgon.



Åååå jag hade velat se en jag med!
Jag har två saker jag vill göra inna jag dör (vilket inte är än på ett tag hoppas jag) och det är simma med delfiner och se eller höra varg. 
Ja det finns ju lite annat också men det är två saker jag har drömt om länge.

Jag är inte rädd för varg och efter att ha hört på föreläsningen så känns det tryggt.
Det roliga var att när vi hade vargen traskande runt här tänkte jag. Undrar om de reagerar på löptikar för Sonja löpte i samma veva. 
Jag fick svar.....jo visst kan de reagera på löptikar så jag var inte helt ute i det blå :)



Jag kan förstå frustrationen om man har djur som blir rivna av varg eller andra djur men jag tror att vi kan med hjälp av människor som Jens få till så alla får plats!

Annars är det full rulle här. Rex håller oss igång :)
Man glömmer mellan varven hur det är att ha en valp i huset men vilken glädjespridare han är!
Fotot på Rex har Therese tagit, tack vännen!
En kopp te är aldrig fel :)
Glad påsk önskar vi er alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar