fredag 25 mars 2016

Långfredag

Idag var min man och son i Jönköping på bilmässa.
Jag passade på att börja fila på en föreläsning jag ska hålla på Lindesbergs Hundcenter om massage och medicinsk laser.
På eftermiddagen kom min goa mentor och"kennelmamma" Marianne med två av sina hundar.
Jag har börjat behandla dem med laser och nu var det dax för kur nr 2.
Det blev en mysig eftermiddag med massor av frallaprat.
Det är så skönt att ha Marianne och Leif att prata med, de har så mycket kunskap som man bara suger åt sig av.
Efter behandlingen fikade vi länge och pratade om allt möjligt men framförallt trubbnosuppropet.
Vi är en hel drös med uppfödare som har blivit inbjudna till en träff på länsstyrelsen här i örebro angående sund avel. Jag tycker det är viktigt så jag kommer gå på den träffen.
Det var massor av kennlar med olika raser som är representerade;
Amerikansk cockerspaniel, Basset hound, Bostonterrier, Boxer, Bullmastiff, Cavalier King Charles spaniel, Chihuahua, Chowchow, Collie, Dogue de Bordeaux, Engelsk Bulldogg, Fransk Bulldogg, Grand Danois, Irlänsk Varghund, Miniatyre Bullterrier, Mops, Pekinese, Petit brancon, Pomerian, Shar Pei, Staffordshhire Bullterrier, Tax, Tysk Schäferhund, West Higland White terrier och Yorkshireterrier. 
Det kommer bli intressant. Som uppfödare vill man ju rasen väl och jobbar för sunda hundar så det ska bli spännande att höra vad som sägs. 
Vi uppfödare har ju en rasstandard att förhålla oss till samt utställningsdomarnas bedömning och det är inte alltid så enkelt som man kan tro att få ihop det :)
Samtidigt som det kanske inte alltid är utställningsresultaten som ska räknas utan hundens sundhet när man avlar men är de inte meriterade får man inte registrera valparna.

Jag är öppen för allt som gagnar frallorna!
Jag tror på lite längre ryggar och nosar  trots att det är emot rasstandarden, samtidigt får man ju inte ändra för mycket så man tappar rasen men att återgå lite till som de såg ut i mitten av 1900 talet tycker jag är att sträva efter men det är min åsikt.



Bildresultat för fransk bulldog historia
Kanske jag om några år....eller inte om ni frågar min man :D
Bildresultat för fransk bulldog historia

Glad Påsk!!

2 kommentarer:

  1. Väldigt spännande med mötet ni bjudits till!
    Jag tror också på längre rygg, längre nos och mer svans på frallorna. Fler uppfödare borde, som du, jobba mot en frisk och sund hund i första hand! Kämpa på!
    Jag röstar på att du skaffar ett sånt där stort frallagäng!! Vore coolt!
    Du är bra du, vännen! Längtar till din föreläsning! Kommer sitta redo med block och penna!
    Kraaaam!!

    SvaraRadera
  2. Tack vännen!! Ja en sund hund är A & O men det går inte alltid hand i hand med utställningsresultat mm tyvärr!
    Kramar!

    SvaraRadera