onsdag 19 november 2014

Projekthund

Idag hade jag min första projekthund (förutom mina egna)
 Det var Lystra som fick massage.
Jag åkte hem till dom efter jobbet.
Efter lite kaffe och hundprat så satte vi igång.
Hon tyckte att jag var jättekonstig i början och fattade ingenting.

Det är jätteviktigt att ta det lugn och ALDRIG tvinga sig på hundarna, vill dom inte så vill dom inte och då är det bara så....då får man prova en annan dag.
Det lönar sig att ta det lugnt!!
Efter en kisspaus så gick det mycket bättre och hon sökte själv upp mig för lite mys.

Massagens effekter på hunden är massor bland annat: ökar blodcirkulationen så blodet kan transportera syre och näring effektivare, påskyndar lymfcirkulationen, sänker blodtrycket vilket är jättebra på stressade hundar, muskler och senor blir mer elastiska så hunden får en större rörelsefrihet. Ledvätskan stimuleras och ledtrycket minskar, hunden får friskare och glansigare päls med mera.

Lystra blev jättetrött efteråt vilket är helt normalt.

Jag måste tacka Therese för att jag fick klämma och knåda på hennes hund :)
Det är så lärorikt att känna på olika hundar. Jag är ju van med mina muskulösa frallor, Lystra däremot har ju massor med päls och är mycket mer finlemmad så där fick man vara lättare på handen.
På söndag ska jag massera Milly en Basenji. Det ska bli jättespännande!!


Tack Lystra för att jag fick öva på dig!!

2 kommentarer:

  1. Tack snälla underbara för att du ville knåda min fluffhund!!
    Tur att det var pälsknutor och inte muskelknutor du fick under fingrarna, Hahaha!!! Hade krävt en lååång stund för att massera bort den som satt under örat :-D
    Jag blev dock lite avis när jag såg den mysiga dimman i hennes ögon efteråt. Jag vill också bli sådär dimmig :-)
    Tack igen och stora kramar!!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja tur att det "bara" var pälsknutor!!
    Ja hon blev lite trött :)
    Tusen tack för idag!!
    Kramar

    SvaraRadera