tisdag 11 november 2014

Hundmassage!!

Oj vilken toppenhelg det var!!
Jag är helt lyrisk....

Underbara lärare och underbara "elever", både hundar och människor :)

Vi fick lära oss massor om massagens effekter på hunden;
Ökad blodcirkulation, påskyndar lymfcirkulationen, sänker blodtrycket (bra vid stress), muskler och senor blir elastiska, frisk och glansig päls och mycket mer!!

Jag var ju nervös för alla latinska namn på musklerna men Marina förklarade allt så bra.

Sedan var det dax för alla massagegreppen. Vi gick igenom ryggen första dagen, framdelen andra dagen och bakdelen sista dagen.

Vi pratade mycket om hur vi närmar oss hundarna när vi ska massera, det är ju inte bara att klampa på. Det kan ta flera gånger innan man kan massera hela hunden. Det har med respekt och att hunden faktiskt ska lita på oss.
Jag blev positivt överraskad när det kom på tal att man inte ska slänga sig sig över hundarna utan faktiskt vänta till hunden kommer fram till dig. Så jobbar jag när jag tränar hundar framförallt problemhundar. Man ser ofta hur människor mer eller mindre slänger sig över hunden för att hälsa. Mitt tips är att vänta och inte låtsas om hunden, den blir nyfiken på dig och kommer fram av egen fri vilja, vilket gör att hunden kommer att lita mer på dig.

Jag hade med Alma för Sonja började löpa.
Hon skötte sig jättebra men på söndagen var hon så trött. Vi åkte ju emellan så vi åkte kl 06.00 på morgonen och kom hem kl 19.00 på kvällarna och som ni vet är ju Alma den morgontrötta i familjen :)

Nu måste jag börja skaka fram projekthundar som jag kan träna på. Jag ska ha masserat minst 30 st hundar och 80 timmar totalt fram tills jag är färdig till hösten.
Det kommer att bli flera olika grepp framöver.
Nästa delkurs är i början av December, hoppas jag kommer med på den.

Jag tog inga kort så vi får hålla tillgodo med några gamla godingar :)








 Nu ska jag vila några dagar sedan sätta igång och plugga muskler och massera!! :)




2 kommentarer:

  1. Oj, så galet roligt med massagekursen!! Vad kul att du är igång.
    Två frivilliga finns på Brodalen! Bara att hojta :-)
    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Kanon vännen!!
    Vi bokar en tid :)
    Det är verkligen jättekul!!

    Kramar!!

    SvaraRadera