söndag 23 november 2014

Hundmassage med mera

På förmiddagen åkte jag för att ta mig an en projekthund.
Basenjin Millie skulle få lite massage.
Min tanke var att mest bonda med henne idag och inte massera så mycket. Basenji är en ras med mycket stor integritet, här gäller det att skapa ett förtroende först och inte klampa på. De påminner lite om afghan och det har jag haft i min ungdom.
Som jag har skrivit förut så jobbar jag mycket så att hunden får komma själv och hälsa på mig och inte tvärt om, många kan nog se det som ett nederlag om hunden inte kommer fram på en gång det gör inte jag!!. Om ni tar det lugnt och har tålamod så kommer hunden fram och ni har hundens fulla respekt speciellt på raser eller individer som Millie!!
Jag älskar att jobba med dessa hundar, man måste tänka till, jobba helt annorlunda men man lär sig massor.
Hur som helst så kunde jag efter ett tag faktiskt massera henne inte fullt ut men när hon slappnade av, gäspade och sänkte svansen så sa jag till matte..Nu bryter vi för idag.
Vi gav varandra en stor kram för jag tror ingen av oss hade trott att vi skulle komma så lång på en dag!!!
Jag är fortfarande helt rörd.

Väl hemma igen tog jag mina tjejer ut på en promenad i det jämngråa vädret.
Jag har långlina på Sonja nu dels för jag tycker hon tar lite väl långa lover ifrån mig, Alma och Lilly och för att hon är nyparad.
Det är ett jättebra tips att ta till om ni vill träna på att hunden inte ska gå för lång ifrån er.
Har bara använt linan några dagar men märker redan stor skillnad på Sonja.
Vi körde lite godisök på marken och uppe i trädet.

 Vem är mest sugen på godis?!


 Jag vet att det finns godis där någonstans.

 Mitt lilla älskade hjärta!!

 Vilket uttryck hon har vår lilla Sonja <3
Wow alla tre på samma bild och tittar in i kameran samtidigt!!

4 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att det gick bra med massagen! Det är så oerhört spännande med de lite mer försiktiga raserna/individerna.
    Det blir så tydligt att man måste göra det på deras villkor.
    Fin bild på alla dina vovvar!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det häftigt att jobba med dessa hundar :)
    Kramar!!

    SvaraRadera
  3. Åh va fina de är tjejerna!!!❤️❤️❤️

    SvaraRadera