lördag 2 maj 2015

Stretching

Idag har jag masserat mina egna hundar och stretchat Sonja ordentligt.
Sonja har en liten spänning i bröstryggen vilket gör att hon snedbelastar lite diagonalt, hon är alltså starkare i höger bak och vänster fram. Det är ganska vanligt.
Vad man kan göra då är att se till att stretcha ordentligt framför allt de starka partierna. Jobbar också med massagen och stresspunktbehandalar henne där.
Jag kommer ju att försöka se till att hon bygger muskler på bägge sidorna framöver.

Alma däremot har ju sedan hon fick valpar börjat gå lite i krabbgång alltså lite snett.
På henne massera jag framför allt korset och frampartiet och ska börja jobba med kavaletti för att stärka bakdelen. Där är det frampartiet som får avlassta och då får man jobba med bakpartiet.

Hur som helst tänkte jag visa när jag stretchar Sonja. Stretching måste man lära hunden, samma som massagen.
Mina hundar börjar ju bli vana nu och är helt avslappnade :)

Stretcha hunden gör man när hunden är varm alltså efter massage, träningspass, promenad mm.
Syftet med stretching är:
Att öka muskelfexibiliteten, öka ledens rörelseförmåga,stärka muskulaturen, släppa på spänningar, släta ut sammanväxtningar i bindväven, skadeförebyggande och minska muskelömmhet.

Tror Sonja tycker det är urskönt!!!








Älskar mitt egna hundrum i källaren fast det har en ful 70-tals matta :=)
Men det har en egen ingång där jag och hundarna kan mysa hur mycket som vi vill.
Och mattan ja den ska bytas ut, jag lovar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar