lördag 13 augusti 2016

Blodspår och väntan

Denna eviga väntan!!
Inga valpar i dag heller.....

Vad ska man hitta på då med de andra hundarna.
Jag kan inte vara för långt borta så en timme i skogen känns inte rätt.
Men så kom jag på att Rex aldrig har gått ett blodspår.
Hmmm ok då fixar vi det.
Jag bor ju så perfekt med "spår" skogen precis bakom huset så blodspår till Rex och Sonja fick det bli.
Det är en av de bästa aktiveringarna man kan göra tycker jag. Det går hyfsat fort att lägga ett spår. Bor man som jag så är det ju bara att gå ut, lägga spåret gå in ta en fika vänta 30-40 minuter ( nybörjarspår) ta med hundarna och spåra.

Jag la ett spår till Rex och ett till Sonja.
Tänkte att Rex fixar nog en 90 graders sväng första gången, annars brukar man lägga raka spår som första. Jag la in en sväng till honom.
Han är så fantastisk att jobba med, önskar att jag hade  mer tid att lägga ner på honom för han är berkligen grymt bra att träna med. Tyvärr har han hamnat lite i kläm med parningar och dräktighet men han är så fantastiskt glad och trygg ändå. Ni skulle se glädjen i hans ögon!
Det som är lite klurigt med Rex är att han är väldigt bunden till mig. Min man berättade att när han och Rex skulle plocka svamp så ville Rex inte gå ifrån bilen men efter lite lockande så följde han med. Hade jag varit med hade han gått med en gång, han gör allt för mig den killen!
Nu kommer det bli så när valparna kommer att han får umgås mer med min man och vår son vilket är bra!

Hur som helst så fixade han sitt först spår galant!!
När han fattade vad jag ville att han skulle göra gick det som på räls. Sonja är ju grym på spår, det går så fort så sonen som var dagen fotograf inte hann med :)

Ja och lilla prinsessan Lilly blir bara större och större, snart spricker hon!! 
Hade hoppats på att det skulle sätta igång idag med det ser inte ut så. 
Nåja när valpisarna vill ut så kommer de, bara att vänta......men shit va man vill att de ska komma nu, är så nyfiken på de små!!

 Rex spårstart och Sonjas spårstart



 Fint fokus och bra koll på 90 graders svängen


 Hmmm klöv....ok jag kan väl nosa på den då om du gör så stor affär av det!?


 Baksidan av vårat hus. Nu ser ni hur nära jag har till spårskogen :)
 Snabba Sonja! Här hinner inte sonen med att ta bilder för hon är så snabb :)


 Mom to be. ja som sagt snart spricker hon :)


6 kommentarer:

  1. Så kul att spåra! Duktiga vovvar!
    Inte klokt, vilken fotboll hon blitt, lilla Lilly! Ja, nu måste puppisarna ut annars spricker hon!
    Lycka till, vännen!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Anna-Carin Karlsson13 augusti 2016 kl. 12:49

    Vad roligt det verkar vara att spåra med Rex ! Jättebra idé. Har inte gjort det med frallorna, däremot förr när jag hade spaniel.. tror jag blev inspirerad nu att återuppta det..Tack för tipset..Hoppas det blir tre frallor i blåbärsskogen framöver...Lite små-nervöst och vi kollar bloggen hur ofta som helst nu...Älskade Lilly -håller tummarna för henne och de små liven ! Tror på 6 st 3+3....Nospussar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste absolut prova att spåra med frallorna!! De älskar att spåra.
      6 st, ja kanske :)
      Mvh
      Alexandra

      Radera
  3. Lika spännande att öppna bloggen varje morgon för att se om Lilly har valpat!
    Så spännande. Men oj va stor hon är, det måste vara jobbigt.
    Jag tänkte på spårningen, måste man använda klövar? Kan man använda vad som helst? Kram Elin Thor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du kan använda dig av godis med. Lägg godisbitar på lagoma avstånd och godis i slutet. De tycker hundarna också är kul!!
      Kram Alexandra

      Radera