onsdag 17 augusti 2016

Äntligen!!

Nu är valparna äntligen här!!
I går morse såg 4 små valpar dagen ljus efter ett dramatiskt dygn.

I måndags gick äntligen tempen ner kl 14,30 var den nere på 35.8 för att sedan vända uppåt igen.

Jag förberedde mig på en lång natt med kaffetermos mm.
Allt gick som det skulle fram till ca kl 01.45, då gick vattnet på en fosterblåsa. Yes tänkte jag nu är de på gång. Väntade på krystvärkarna men de kom aldrig istället slutade Lilly bara satt och hässjade.
När kl var ca 03.30 ringde jag Kumla Djursjukhus för då visste jag att något var på tok.
Väl där konstaterade man det jag misstänkt. Låga kalkvärden. hon fick dropp men inga värkar kom. 
veterinären och jag med började bli oroliga för den stackars valp som låg i blåsan som gick så vi bestämde oss för snitt, ville inte riskera att vänta längre.

Det gick bra och alla överlevde!!
Lilly och Torsten fick 2 flickor och 2 pojkar alla brindel.

Lilly ligger fortfarande lågt i sin kalk men hon får extra, hon har dessutom ont och man kan inte ge mer smärtlindring just nu och som inte det var nog så har hon MASSOR med mjölk fast hon knappt får någon mat så jag håller koll så hon inte får mjölkstockning men det händer lätt.

Trots allt så är hon en fantastisk mamma och vill inte lämna valplådan alls. jag får bära ut henne för att kissa och bajsa vilket hon gör direkt utanför tomten sedan snabbt in igen!

Även denna gången fick jag beröm av veterinären att jag kom in så fort och inte väntade. Många väntar för länge bara för att tiken ska valpa själv vilket kan leda till döden både för valpar och tiken. inte heller denna gång var det något som jag kunde förutse. Det känns skönt trots allt.
Nu vill jag bara att Lilly ska bli bättre och att hon inte ska ha ont.
Och såklart att valparna ska må bra, och de gör de.
Själv har jag knappt sovit på 3 dygn. Ni skulle se mina ringar under ögonen :)
Men det är det värt!!
Jag ber om ursäkt till alla er som har mailat och sms:at för att jag inte hunnit svara men jag lovar försöka hinna det i helgen.








2 kommentarer:

  1. Så underbart att alla mår väl! De är så ljuvligt söta så det är inte klokt!
    Hoppas du kan sova nu - det behöver du!
    Stor kram och återigen GRATTIS!

    SvaraRadera
  2. Äntligen! Vilka fina valpar. 😍
    Tur att det gick bra, många krya och styrke kramar till er. / Elin thor

    SvaraRadera