söndag 16 mars 2014

Viltspår

Jag har haft en hjort skank och nötblod i frysen sedan i höstas men har inte haft tillfälle att lägga ett blodspår.

Så idag var det dax att lägga tjejernas första blodspår.

Blodspår lägger man för träning/aktivering. I tävling heter det viltspår eller eftersök. För hunden är det ju såklart ingen skillnad :)

För att lägga ett blodspår behöver man:
En skank från klövvilt, en flaska med blod och klädnypor med plastband på.

Börja med ett lätt rakt spår ca 50-60 meter långt.
Vid starten sätter du fast en klädnypa med plastband, stampar runt och sedan drar du klöven i marken och duttar blod, nyp fast klädnypor efter spåret så du ser vart ni ska gå. I slutet på spåret knyter du fast skanken. Klart!!

Vänta ca 30-40 minuter innan ni går spåret.

Oj va tjejerna tycker det är roligt med spår!!
De fattade direkt vad det var frågan om. Alma fick jag visa tillbaka på spåret en gång och hon tar det som vanligt lugnt. 
Sonja däremot får man bromsa lite för hon är snabb och då kan det bli så att det slarvas lite men hon gick felfritt nästan hela vägen :)
Vad som är lite kul är att den som visade mest intresse för skanken var helt klart Alma.

Det här är aktivering som heter duga, tjejerna sov hela eftermiddagen!

Jag älskar den här typen av aktivering. Att se hunden jobba utifrån sitt naturliga beteende är helt fantastiskt!!

Min man tog lite bilder. Ni får ursäkta den stora rumpan som är med på de flesta bilderna :=)

 Det här är vad som behövs. En skank, lite blod i en flaska med litet hål och klädnypor.
 Markering för start av Almas spår.


 Man ser nästan på bilderna hur lugnt hon går.

 Yippi jag hittade skanken!!
 Sonjas tur. Här är det full fart och nosen i backen!!
 Lite slarv här men hon tog ner nosen direkt efter.
 Yippi jag hittade också skanken!!



Man blir så trött av spårträning att man går och lägger sig i "nattsängen" inte korgarna i de andra rummen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar