söndag 22 januari 2017

Träna balansboll

Igår var det ett fantastiskt vårväder. Jag och sonen tog hundarna till skogen, jag utrustad med kameran.
Hann precis släppa hundarna så ser jag jägarna i skogen igen, suck bara att koppla upp mina små igen. Tur att jag har hyfsat koll på inkallningen och trots att de var så sugna på en runda fria i skogen så kom de alla tre.
Jaha så kan det vara, det blev en skön koppelpromenad i solen istället, inte dumt det heller men kameran kom inte till användning. 

Idag fick vi en tur i skogen. Jag har visst i ett svagt tillfälle anmält mig till Folktandvårdens klassiker. Det först man ska göra är "vasaloppet" 9 mil på skidor eller gång med stavar ( vi har till den 31 mars på oss) det får bli stavgång för mig men det är lite knöligt att traska runt med 3 hundar + stavar 😅

När vi kom hem tränade vi lite på balansbollen. Det är jättebra träning! Men tänk på att vara försiktiga i början Det kan vara jätteläskigt att stå på bollen så ta det lugnt ha gärna en sele på hunden i början som ni kan använda som stöd.
Det räcker med 5-10 minuter på bollen för det är jättejobbigt för  hunden!!
Man kan se hur musklerna jobbar för att hålla balansen.

När de börjar bli vana kan man lägga till olika övningar tex sitt fint, vacker tass mm.

Lilly har en otrolig kroppskontroll och balans. Rex är inte i närheten av Lilly ännu men det går bättre och bättre.
Alma tyckte det räckte med promenad och var inte alls sugen på att stå på någon tråkig boll, hon myste med husse istället.










3 kommentarer:

  1. Lyxigt med en sån balansboll! Måste nog köpa mig en.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Fantastiskt rolig träning när man inte har så jättemycket tid.
      Kram

      Radera
  2. Intressant inlägg!
    Man ser skillnaden på bollen och balanskontrollen. Övning ger färdighet, heja Rex! // Elin thor

    SvaraRadera