fredag 6 januari 2017

Svinkallt!!

Svinkallt ute!!
Vad gör man då?
Jo lite förenklad Nosework.

Jag gör det ju mest för aktivering och skoj så jag är inte så noga.
man behöver några små bunkar i plast typ gamla glassburkar eller liknade, möbeltassar, en gamal tesil, godis ( idag blev det leverpastej i småbitar), en klicker om man vill och hydrolat. Klass ett i nosework är eucalyptus så det använder jag.



Sedan är det bara att sätta igång!
Det märks att jag har jobbat massor med kontakten med Rex ( kanske inte märks när vi är ute bland folk och hundar ännu men inne...) Han står där och håller ögonkontakt med mig och frågar vad vill du nu?!
Nåja det gick hyfsat för honom för att vara första gången.
Lilly däremot är en klippa, hon fattar direkt vad jag vill att hon ska göra och är faktiskt jätteduktig så med henne gjorde jag det svårare.
Alma min lilla älskling, hon lallar på lite som hon själv vill 😍
Jag tycker hon är så himla skön den hunden, hon gör det hon vill när hon vill och struntar i resten, skön inställning tycker jag!
Hon fixade det också väldigt bra för att vara Alma 💗

Hur gör jag? jo ta några droppar hydrolat på en möbeltass, lägg möbeltassen i en tesil och börja klicka in doften där. När det sitter ta en ny möbeltass med doft på och fäst i en burk, märk burken så du vet vilken burk doften finns i. Börja klicka in en burk. Försvåra med att tillföra fler burkar utan doft, klicka när hunden markerar rätt. För att försvåra ännu mer satte jag en preparerad möbeltass på en skåpslucka som Lilly skulle hitta, vilket hon gjorde galant 😊
Sonja var jätteduktig på allt vad nosarbete heter. Saknar henne så mycket!!
Ja sedan är det bara att bygga på med fler burkar och fler preparerade ställen.
När ni slutar övningen var noga med att inte blanda ihop burkarna. Jag placerar de preparerade burkarna och tesilen i en plastpåse och försluter den väl så den inte kontaminerar de "rena" burkarna och hunden markerar fel.
Enkelt men en superbra aktivering!!
 Lilly kollar in doften.
 Fixar det utan problem.

 Rex tur. Fixar en burk utan problem.

 vad gör Lilly och Alma där ute?
Vänta nu...hmmm, du ville att jag skulle göra något matte.....vad var det?.....Ja just leta efter en konstig doft eller?

 Lalla lalla la....ja men jag kan väl lukta lite om du vill...Ja det luktar väl gott.....Nu har jag markerat rätt får jag lägga mig framför brasan igen nu?!


 Duktiga, fantastiska Lilly, min lilla prinsessa!
Markerar på möbeltassen som är placerad på skåpsdörren.
Nu ska vi snart bege oss till några vänner på middag och då känns det skönt att hundarna är aktiverade och trötta trots kylan!
Ännu en gång ska jag tala om hur imponerad jag är av laser, det syns knappt ett dugg på Rex klo idag!!
En riktigt skön helg önskar vi er alla!!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt det är med nosework! Eller specialsök om man vill.
    Ska nog köra med lite sånt nu när du inspirerat här på bloggen.
    Ha en fortsatt bra helg
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul!! Som sagt jag gör det som aktivering så helt enligt boken är det inte men kul har vi och det är det viktigaste:)
      Kram

      Radera