lördag 7 mars 2015

Fågelhundar

Igår var jag på Hundcentret hela dagen för en planeringsdag för det kommande projektet.
Det handlar om att träna stående fågelhundar på ett lite mer "mjukt" sätt eller med mer positiva förstärkningar.
Det är lite speciellt att träna jakthundar överhuvudtaget och fågelhundar i synnerhet, så jag måste säga att det är väldigt spännande att få vara med!
Tanken var från början att jag skulle ha en av valpkurserna men jag inser att tiden inte finns nu, men jag ska vara med som backup och framförallt hålla i "friskvårds" delen.
Jakthundar är ju en grupp som ofta får muskel, ligament och ledskador så det ställer stora krav på både uppvärming och stretch före och efter ett pass.
Ja och gärna massage också såklart!


Igår var Anders Hallgren där en stund och föreläste.
Det var så roligt att träffa honom igen. Helt otroligt att det i år är 20 år sedan jag läste till hundpsykolog för honom!!
Han var så glad att jag läser till massör och säger att det ligger helt rätt i tiden för det finns ett jättebehov.
Åååå bara jag klarar tentan!!!
Man är ju äldre och studietekniken finns inte riktigt där längre :)

Idag har jag pysslat lite i trädgården, det börjar ju bli vår!! 
På eftermiddagen fick tjejerna lite aktivering, lite leta godis i burkar och på höjden.








Trevlig helg!!

2 kommentarer:

  1. Spännande! När jag försöker få ebbot att leta godis i burkar, flaskor eller lådor så blir han väldigt skeptisk och tappar intresset snabbt. Om den är en skokartong blir han mössan rädd. Har du något bra tips på hur jag kan få honom lite met peppad och sugen på att leta godis? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja du Cissi, han är ju en kopia av sin mor inte bara utseendet utan även i temperament :)
      Alma tappar också intresset fort!! Testa att göra det väldigt lätt i början tex lägg bara på locket så han bara behöver nudda det för att komma åt godiset eller lägg lite godis i en handuk. Men som sagt de är lika de två och när Alma inte vill så vill hon inte och då är det ingen ide att tvinga henne.

      Radera