lördag 11 februari 2017

Första projekthunden

Idag har jag badad och klippt min första projekthund av minst 40.
Min brors gamla ursöta pudeldam Ninja 12 år fick ställa upp som nr 1.
Tror inte hon upskattade det lika mycket som jag gjorde men hon hängde på ändå.

Förutsättningarna var inte riktigt lika bra den här gången. Ninja är ju inte direkt klippt av någon hundfrissör förut så man fick helt enkelt göra det bästa och jag är ju låååångt ifrån frissör ännu!!!

Det är ju inte som när man masserar, då behöver man ju bara en madrass eller fäll att sitta på sedan kan man köra igång. När man trimmar behöver man massor med saker. Jag har roat mig med att jämföra priser på nätet den här veckan och jag kan säga att det skiljer massor men nu är rex ett hundbadkar beställt plus lite annat.

Hur som helst tillbaka till Ninja. Det gick hyfsat bra tror jag.
Först går man igenom pälsen. Sedan grovklipper man lite om det behövs. Sedan bad och fön. Jag har köpt en kobinerad hundfön och blaster. En blaster "slår" ut vattnet från pälsen (det låter hårt ). Den börjar man med sedan slår man över till fönen. När hunden är torr klipps den igen, finlir den här gången. Man går igenom öron, klipper klor mm. Jag höll på 2,5 timmar med Ninja och det är vad det tar så Ninja var bra trött på slutet..
Här kommer lite bilder från dagens jobb 😊
 Lite av alla saker man behöver plus min nya hundfön/blaster.

 Före, hon ser väl sådär nöjd ut men så fort brorsan gick så blev det bättre. Ofta är det faktiskt så att hundarna slappnar av då.

 Grovklipp

 Klipp och fön



Nu vill Ninja hem 😊
Trevlig helg!!

2 kommentarer:

  1. Sån söt liten grånos! Respekt till våra seniorer!!
    Bra jobbat
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Visst är hon en go gammal dam :)
      Kram

      Radera