torsdag 1 januari 2015

Lugn Nyårsdag!

Då var nyår också över och ett nytt år är här.

Vilket fantastiskt år vi har haft!!
Kennelnamnet blev godkänt, vår första underbara kull kom till världen och jag började på hundmassage utbildningen!!!

Igår så började vi dagen med en lång skön promenad i solen med tjejerna så de skulle vara ordentligt rastade till kvällen. 
Alma och Sonja reagerar inte på raketer och smällare men jag visste ju inte hur Lilly skulle reagera.
På kvällen kom min bror med familj och min far med lilla söta Ejra.
Hundarna fick leka av sig ordentligt och fick god mat innan det började smälla.
Alla fyra var lugna som filbunkar när det satte igång på allvar.
Under alla år med hundar så har vi som tur är bara haft en hund som var LIVRÄDD för åska och fyrverkerier. Det är hemskt att se hur de blir helt panikslagna. Saga kunde känna på sig flera timmar innan det blev åska, då kröp hon in under bokhyllan och vägrade komma fram förrän det var över.
Vet man att man har en hund som reagerar på smällare och fyrverkerier kan man vända sig till veterinären och få lugnande utskrivet för den dagen, men man kan göra en hel del själv med, som att se till att hunden är ordentligt rastad, aktiverad och mätt. Man kan också vänja dem med ljudet av fyrverkerier med hjälp av CD skivor, dessa har jag själv inte testat så jag kan inte säga om det hjälper eller inte men väl värt att testa. Man bör inte trösta en rädd hund utan var glad och peppande istället, tröstar du förstärker du obehaget!!
Man kan heller inte vara helt säker, en hund som inte brydde sig förra året kan reagera stark året efter, allt beroende på hundens allmäntillstånd. Om man har en lugn och trygg hund i sin närhet är det jättebra, det kan dämpa oron hos den andra hunden.

Vi hade som sagt en lugn och skön nyårskväll.
Idag har det varit sååå grått och småregnat så vi har tagit det jättelugnt och mest tittat på TV. Tjejerna har sovit mest hela dagen :)



God fortsättning önskar vi er alla!!

2 kommentarer:

  1. Hihi, har de tänkt gräva sig till Kina, de små vovvarna? ;-)

    Så skönt att de mådde bra trots smällarna. Lydia trodde först att hon behövde vakta, typ som om det kom nån. Kanske undrade hon om bovar höll på att bryta sig in i huset med hjälp av bomber. När jag höll henne i "lugna famnen" en stund så sov hon sen. Lystra brydde sig inte det minsta.
    God fortsättning på det nya året. Ett spännande år tror jag det blir.
    Kram, kram!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja de är nog på väg till Kina!! :)
    Va skönt att Lydia och Lystra inte heller bryr sig om alla smällare!!
    Kramar!!

    SvaraRadera