fredag 2 januari 2015

Lillys första viltspår!!!

Idag la jag Lillys första blodspår med hjortskank.
Jag la ett rakt spår som var ca 20-25 meter långt, precis bakom huset, mycket praktiskt:)
Spåret fick vila ca 40 minuter under tiden som jag och sonen tog tjejerna på en promenad.

Sedan var det dax för Lilly att få prova på att spåra ordentligt. Med sonen som fotograf, därav de lite skakiga bilderna....men han är jätteduktig för att bara vara 11 år!!


Jag blev helt stum av Lillys bedrift, hon gick hela spåret i lugn takt med nosen i backen utan att bryta en ända gång!!!! 
Helt otroligt 6 månader och gick ett blodspår utan att tappa spåret.

Till och med sonen som har varit med flera gånger när jag lagt spår åt Alma och Sonja sa - mamma jag tror faktiskt Lilly är bättre än både Alma och Sonja på det här:=)
Det blir mycket spännande att se hur hon fixar det nästa gång.
Gissa om hon har sovit hela eftermiddagen?!!
 Spårets början och slut.
 Det är bra att träna hunden på att vara uppbunden, här får hon lite godis på marken.


 Då börjar vi. Här ser ni va fint hon har nosen i spåret på en gång!
 Lugnt och metodiskt men inte för sakta, precis som man vill att det ska vara!!



Yippi en skank!!!
Trevlig fredag!!

2 kommentarer:

  1. Jösses vad roligt att hon var så duktig! Du kanske också ska träna för anlagsprov :-D Det kanske är en blivande VCH du har där hemma!
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Haha!!
    Ja vi får se hur det utvecklas, kanske var det nybörjartur :)
    Duktig var hon iallafall, lilla skruttan.
    Kramar

    SvaraRadera