lördag 4 juli 2015

Rosor!!

Jag älskar ju hundar såklart :=)
Men jag har faktiskt fler intressen, och något som jag bara älskar är.....Rosor!!
Finns inget underbarare än doften av rosor en tidig morgon eller på kvällen när man sitter ute med ett glas rose en varm sommarkväll det är magiskt jag lovar!!
Har nog ärvt det av min far som är lika galen i rosor som jag :)
Jag har rabattrosor, klätterrosor, buskrosor, nyponrosor, storbommiga,rosor som doftar, rosor som inte doftar, klasblommiga mm.
Vi brukar plantera 2-3 rosor varje sommar...

När man planterar rosor så är knepet att gräva ett STORT hål, vattna upp hålet så det är fullt med vatten, på med bra rosjord, plantera rosen djupt. Är den "rotodlad" så ska roten ner i en hink med vatten ca 1 timme innan den planteras är den krukodlad så kan du plantera den direkt.
Sedan kommer det som är det viktigaste när plantan är planterad, på med MASSOR med vatten när du tycker att du har vattnat nog så vattna lite till!!
Sedan är det bara att vattna ordentligt och då menar jag en riktig rotblöta 1-2ggr i veckan beroende på vädret. Håll inte på och småfjutta vatten varje dag utan som sagt massor med vatten när du vattnar. Gödsla på våren men bara fram till midsommar.
Kupa upp jorden på hösten och täck med tex granris.
Plocka bort vissna blad och knips av "knopparna" efter blommning så kommer det fler rosor.

Min man har hjälpt mig att fixa till 2 st "rosbågar" av armeringsjärn, tror det kommer bli supersnyggt när rosorna har växt upp!!
Här är några av våra rosor...








Och det bästa är... man kan ju plocka in färska rosor varje dag!!!
Trevlig lördag!!!

2 kommentarer:

  1. Superfina rosor!! Och tack för skolan - det behövs för en novis som mig.
    Det är verkligen fint med bågar där blommor kan klättra. Kommer bli jättefint när rosorna vuxit upp ordentligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen!!
      De är helt underbara och doften på kvällen!!!
      Kramar!

      Radera