onsdag 29 juli 2015

Kennel

Att äntligen efter alla år få ha en egen kennel är faktiskt bland det roligaste jag har gjort men det är också det svåraste ( det och hundmassageutbildningen) som jag håller på med. 
Men det är inte alltid en dans på rosor....
Det är att hela tiden se till att tjejerna är i form både mentalt och fysiskt ( vilket ju är jättekul). De ska vara meriterade, vara patella och hjärtundersökta utan anmärkning. Man är hela tiden steget före....vilken hane kan passa till vilken tik, när löper tiken, när är det lämpligt med valpar mm. Det är masssor att tänka på. De ska vara avelsförsäkrade, få sina herpessrutor och avmaskas innan parning mm. Valparna ska få den bästa förutsättning att bli stabila, sociala och glada individer med bra och snälla nya mattar och hussar! Allt det här kostar MASSOR med pengar och tid! för den som tror att man gör det för pengarna kan jag bara säga......tyvärr gör du det för pengarna så ska du nog satsa på något annat!
Mitt mål är att mina tjejer ska ha ett bra liv, de är verkligen älskade av hela fmiljen och det märks i flocken. De är harmoniska med varandra och oss trots deras olikheter.

Tyvärr häde det som är varje hundägares  mardröm mig igår.
Min underbara Alma har oppererats för pyometra= livmodersinflammation.
Jag hittad små bloddroppar på golvet och trodde först att någon av dem hade skadat tassen för det såg så ut på blodspåren.....men så var inte fallet, det var Alam som blödde lite från vulvan ( hon löpte i mitten av Maj) Dagen efter svullnade hon upp ordentligt så jag åkte ju direkt till Hund och Katt kliniken i Kumla. 
Ja mina misstankar bekräftades och Alma diognositerades med livmodersinflammation och ett tidigt stadium av livmodersframfall.
Hon är nu opererad och mår bra.
Det är för mig huvudsaken att hon mår bra, även om jag kan känna en sådan sorg för hon var en toppenmamma!!!!
Hade verkligen sett fram emot en till kull efter henne men som sagt huvudsaken är att hon mår bra mitt hjärta!!

Hon charmade alla på Hund och kattkliniken i Kumla med hennes temperament!!!
Nu får min underbara Alam ha ett skönt liv med mycket soffmys och gos som hon älskar.
Hon kommer ju att få hjälpa till att uppfostra valpar i framtiden med.

Ja som sagt det blir inte alltid som man tänkt sig......varken när man jobbar med djur eller   människor som jag gör på mitt jobb på käkkirurgen, det är bara att gilla läget och se till att göra det bästa av det......







Vår älskade Alma!!!

2 kommentarer:

  1. Jag är verkligen ledsen att det blev såhär för er! Du har ju helt rätt fokus, men ändå.... Alma var verkligen en jättebra mamma till sina valpar och det hade varit roligt om hon fick bli det igen. Hennes valpar är ju verkligen jättefina och trevliga också
    Skönt att hon mår bra. Lilla stumpan <3
    Kram på er!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var jättetråkigt men Alma mår bra och som sagt hon kommer ju förhoppningsvis få vara extramamma <3
      Kramar!!

      Radera