onsdag 28 augusti 2013

Nybörjarspår i skogen

Idag la jag nybörjarspår till tjejerna. Det var första gången som de spårade i skogen.

Jag börjar med att trampa upp en ruta ca 1 meter i diameter, där nyper jag fast en klädnypa med ett plastband i så jag ska komma ihåg var spåret börjar sedan går jag med små steg rakt fram ca 20 meter. I slutet av spåret nyper jag fast en klädnypa till och ställer en liten burk med lock på och godis i (för att inte någon annan ska norpa godiset) Därefter viker jag av från spåret. Sedan får spåret vila i ca 30 minuter. Perfekt för lite fika :)

Jag började med Sonja som flög fram i spåret, hon prickad rätt direkt, men hon måste lära sig att ta det lugnt annars blir det lätt att de börjar fuska när spåren blir längre och man lägger in svängar. Alma tog det lugnt och metodiskt, hon tappade spåret en gång men hittade tillbaka på en gång.

Så kul att se hur de jobbar med sina trubbiga små nosar :)
Nästa gång lägger jag lite längre spår och efter det är det dags att lägga in lite svängar, ska bli kul!!

Det var lite svårt att ta bilder samtidigt som vi gick spåret men några fick jag.

 Sonja får upp spåret.
 Godis i slutet av spåret. MUMS!!
 Klädnypa med plastband
 Man ser knappt klädnypan i slutet. Det här är Almas spår.
 Alma spårar. På bilden under ser man hur lugnt och fint hon spårar!

Sonja väntar vid trädet medan Alma spårar. Inte poppis!!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad kul! Jag längtar ut i spår skogen som en galning!
    Imorrn drar jag å Lydia iväg och söker älg i skogen :) Ska bli SÅ kul!!

    SvaraRadera
  2. Åååh, va roligt! det är så kul att lägga spår!!

    SvaraRadera