måndag 7 oktober 2013

Värt att tänka på med våra trubbnosar.

Är hemma idag med en jätteförkyld son. Vi har tittat på film och myst. Jag har också hunnit med att vara ute på nätet lite.

Mina tjejer har inga problem med andning eller värme men jag har träffat en hel del hundar som har det. Både frallor, när jag hade min Boxer och andra raser med. Vi hade en cavalier king Charles spaniel när jag var liten som fick riktiga otäcka anfall, han fick helt enkelt ingen luft, då fick man antingen hålla för näsborrarna så att han blev tvungen att andas via munnen eller smeka honom på hakan och ner över halsen tills anfallen gick över. 
Därför blir jag så glad när man äntligen börjar ta tag i problemet. Hoppas och tror att domare av alla slag, inte bara utställning även om det såklart märks mest där, och uppfödare börjar jobba åt att få fram lite sundare hundar.

Här är ett klipp från SKK ang. bedömning av andning.

www.youtube.com/watch?v=wQ5Lo9E89uQ‎

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar