tisdag 29 oktober 2013

Var är nyckeln

Jag har klickat in "Var är nyckeln" på Sonja. Det är en bra sak att kunna om man tex tappar sina nycklar när man är i skogen.
 
Vi har tränat på nyckeln i 3 dagar. Sonja är väldigt "klickerklok" så hon fattade ganska snabbt vad jag ville. Alma hänger med lite på hennes egna villkor :) Hon tycker om nosarbete till skillnad från "lydnad".
 
Hur som helst så var jag och sonen ute i skogen idag för att plocka lite svamp.
Hmm tänkte jag undrar om jag ska prova att lägga nyckeln på marken och testa lite...Sagt och gjort jag la ner nyckeln på marken och sa kommandot till Sonja... Men visst hon fattade direkt och markerade!! Helt otroligt med tanke på alla dofter och andra störningar som finns i skogen!
 
Jag provade med Alma också, tänk på att henne har jag inte tränat på samma sätt. Samma sak hon markerade också på en gång!!
 
Vi provade en gång till lite svårare. Nu "gömde" jag den bakom lite blåbärsris, samma resultat. Sedan slutade vi så hundarna hade en bra positiv känsla av övningen.
 
Här håller jag på att klicka in nyckeln.
 Hon ska markera med nosen på nyckeln.
En sådan här klicker tycker jag är bra. Lagom högt klickljud och lätt att ha i handen.
 Här markerar Sonja nyckeln.
 Nu är det lite svårare för den ligger bakom lite blåbärsris.
 Alma markerar också på en gång, helt fantastiskt med tanke på att vi inte har tränat så mycket!!
Lite svamp blev det också.
 


2 kommentarer:

  1. Vilken användningsbar träningsidé! Perfekt, ju!
    Imorse skulle jag ha haft användning av om jag klickat in Lydia på att leta reda på min handväska - då hade jag sluppit en del stress...
    Hunden ÄR människans bästa vän! <3

    SvaraRadera
  2. Hahaha!!! Ska testa det nästa gång; var är mattes väska?!

    SvaraRadera