fredag 29 december 2017

Julen 2017

Vilken skön jul vi har haft.
Jag jobbade in i det sista men när väl helgen kom så tog jag det väldigt lugnt. Det som inte var klart på fredagen fick vara!
Vi hade en fin julafton med bara familjen inklusive min far och moster.
Jag fick till ett julkort på Lilly, Alma och Sture efter mycket om och men..... Kan säga att det är inte lätt att få tre frallor att posera samtidigt på bild 😅
Men det gick tillslut!!

Vi lackar alltid julklapparna kvällen innan julafton, en fin tradition. Det doftar lack i hela huset och lugnet lägger sig. Testa om ni inte har gjort det. Här är min son ( oj va lång han har blivit!!) i full gång med lackstången och såklart en av sina julklappar😊

Hundarna fick ju såklart julklappar också. Sture var lite fundersam först. Hmm hur ska jag göra, bäst att kolla in hur Alma och Lilly gör.
 Ahhh nu fattar jag!!
Lilly ligger på ett tryggt avstånd till de andra så hon får vara ifred med sin älskade julklapp. 
Nåja det tog väl typ 10 minuter för mina tre Bulldoggar att deformera sina julklappar till vitt ludd över hela huset 😊 Men kul hade de och det är ju huvudsaken.
 Sedan behöver man ju vila om ni frågar Alma💝





Nu stundar nyår. Det blir också lugnt. Vi ska ha några vänner här på middag. Go mat och lite bubbel.
Men snälla ni tänk på alla djuren och skjut inte raketer och smällare. Vet ni att ca var tredje hund är skotträdd. Rädd för fyrverkerier, åska, skott mm. Även om din hund inte är skotträdd på nyårsafton kan den vara det på nyårsdagen, det kan gå fort, en smällare och din hund är skotträdd!
Jag blev intervjuad av Linde Nytt igår just i detta ämne. 
Jag vet och tycker själv det är fint med fyrverkerier men inte värt det för våra hundar och alla andra djurs skull. 
Om ni har en skotträdd hund så se till att den är rastad ordentligt innan kvällen, dra för gardiner, lyssna på någon fin musik, ge hunden lite godis, ett gott tuggben eller godissök. Ömka inte om den reagerar, det förstärker bara, lossas som inget har hänt. Är hunden så rädd att den "stänger av" eller går in i chock så kan ni prova lugnande som ni kan få utskrivet av veterinären. Lite sent nu kanske men till nästa gång. Håll hunden kopplad imorgon och några dagar framöver....man vet aldrig när det smäller.

Som sagt det är svårt att få tre frallor att posera samtidigt....det ser ut som Alma redan har smuttat på champagnen😅💖



Gott Nytt År 
Önskar vi er alla!!

1 kommentar:

  1. Men åååh, vad fina bilder på vovvarna!!
    Hoppas ni får ett gott slut på året och ett gott nytt år 🌟
    Här smäller det sen flera dar och värre lär det väl bli... Hoppas att mina hundar fortsätter vara oberörda, men det behövs bara en chockerande upplevelse.... Önskar att det kunde förbjudas...
    Kram från oss!

    SvaraRadera