lördag 8 februari 2014

Aktivering

När jag började jobba med problemhundar 1995 så var de flesta hundarna som jag kom i kontakt med understimulerade. De fick kanske en kort promenad på morgonen sedan fick de ligga själva hemma i flera timmar, när familjen kom hem fick de en kort promenad igen och en till på kvällen. 
Hundarna samlade ju såklart på sig en massa enerig som bara måste ut på något sätt så de hittar på egna sätt att aktivera sig.

Jag jobbade mycket med aktivering med dessa hundar och märkte en stor förändring väldigt snabbt på de flesta av dessa hundar. Det var en glädje att se matte/husse som ofta såg mig som sista utvägen innan man lät hunden somna in, få en sådan förändring med så små enkla övningar. Hundarna blev mer harmoniska och slutade med deras "hyss", banden mellan hund och husse/matte blev mycket bättre. Helt plötsligt hade de roligt ihop!!
Så det är inte konstigt att aktivering ligger mig varmt om hjärtat.

Att aktivera sin hund är lätt, det knepiga är att komma på nya aktiveringsövningar och att variera övningarna.

Man brukar delar in övningarna i 4 olika kategorier:
Nosarbete, Problemlösning, Balansövningar och Inlärning till nytta och nöje (cirkuskonster)



 Jag brukar lägga godis i toarullar och ibland hänger jag upp dem lite för att göra det lite svårare :)
 Tomma petflaskor i olika storlekar är toppen att lägga godis i. Här ser ni en aktiveringsboll också. Prova att lägga godis under en handduk, i en strumpa eller på stolar, bänkar mm och låt hunden leta.

Gömma godis i burkar är också jättebra eller i kastruller med lock, de skramlar ju lite också så det blir lite utmaning det med.

I skogen är balansövningar jättebra. Stubbar, stockar, stenar gamla däck ja allt möjligt kan man använda. Testa att lägga på ett kommando som ligg, sitt eller vinka.

Lär hunden leta efter saker tex vantar eller som jag mina nycklar.

Leta godis både inne och ute så enkelt men så effektiv och bra träning!





 Parkbänkar, krukor ja vad som helst som hunden kan hoppa upp på. Det stärker hundens kroppsuppfattning och balans men tvinga aldrig hunden!


Sist men inte minst....Cirkuskonster så roligt att lära hunden. Här är det bara fantasin som sätter gränser.
Rulla runt, dansa, tvätta ansiktet, give me five, krypa, sitt fint, rulla bollen, städa, ja listan kan göras hur lång som helst!!

Men hunden måste kunna slappna av också så lagom är bäst:)

Ha en jätteskön lördag kväll!!

2 kommentarer:

  1. Vilket jättebra inlägg och jag förstår att du hållit en jättebra kurs! Sånt här är viktigt!
    Du är så duktig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack vännen!!
    Lycka till idag!
    Kram

    SvaraRadera