fredag 13 september 2013

Rallylydnads träning

Igår kväll tränade jag och Therese lite rallylydnad med tjejerna. Therese och Lydia är jätteduktiga på rally. Jag har inte tränat rally någon gång med tjejerna så det var premiär för Alma och Sonja.
Alma lever ju efter sin filosofi: Vill jag inte så gör jag det inte :) gullunge, men det gick hyfsat för henne med. Sonja tycker ju allt är roligt så henne är det inte svårt att motivera :) Hon måste bara få "springa av sig" lite först.

I rallylydnad går man en bana med en massa olika skyltar, på dessa står det olika övningar som man ska utföra vid skyltarna. Man kan tro att det ska gå fort men namnet rally kommer från att man går en bana (i rally kör man ju en bana) så man kan ta den tid man behöver huvudsaken är att hunden utför momentet rätt och att hund och förare har en bra kontakt.
Det är jätteroligt ni måste prova!! Man kan skriva ut skyltarna från nätet.

Gissa om bägge två sov som stockar hela natten. Mina hundar snarkar bara när de sover tungt och de gjorde de kan jag lova!

Här kommer en hel bildkavalkad :)

 Så här ser skyltarna ut.
 Therese och Lydia tränar långsamt tempo.
 Jag och Sonja vid spiralen.


 Här ska hunden sitta medans föraren går ett varv runt hunden.

 Inte alltid så lätt med belöningsplacering :)
 Här kör vi ligg.
 Dax att gå till nästa skylt.
 Fin ögonkontakt.
 Söta Lydia undrar när hon får gå?!

 Almas tur.
 Ögonkontakten finns där!
 Ja sen är det ju lite si och så med resten!!!




 Vi fick till en snygg vänstercirkel i alla fall :)

2 kommentarer:

  1. Haha, goa vovvarna!! Alma försökte verkligen! Att det blev dans av det hela var ju bara charmigt!
    Man bara MÅSTE älska frallornas personlighet!! <3

    SvaraRadera
  2. Visst älskar man dessa charmtroll!!
    Det var jättekul tyckte vi alla, till och med Lucas :)
    Kram på er!

    SvaraRadera