tisdag 17 september 2013

Färskfoder

Jag funderar på att börja med färskfoder på tjejerna, men vilken djungel det är. Har suttit framför datorn flera timmar nu för att läsa på vilket man ska ha....och ja det finns ju massor!!
Har provat 2st "korvar", en Vom og hundemat, den var väldigt kletig och tjejerna var inte så där jätteförtjusta, den andra var MUSCH BARF kalkonmiddag och den var poppis må jag säga, de blev helt tokiga så gott var det, så det lutar åt den. Den innehåller inga spannmål eller tillsatser. Man behöver ha lite plats i frysen för det går åt några korvar :)
Jag har försökt få fram hur mycket av de olika vitaminerna och mineralerna det finns i de olika produkterna men det var inte heller det lättaste.
När man fodrar med MUSCH BARF rekommenderar de att man variera måltiderna mellan de olika sorterna, det finns flera olika som tex Kött & Ben, Kyckling, Kalkon, Lax, Gris & Nöt mm. Detta för att få en varierad kost och få i sig rätt mängd vitaminer och mineraler.

 Bravo är ett Svenskt företag som gör färskfoder, det ska jag kolla upp lite mer.

Ja jag får nog fundera ett tag till, men som sagt det lutar mer och mer åt det hållet men jag måste få lite mer "kött på benen" :)

http://www.mushbarf.com/sv/product-category/mush-barf-vaisto

www.bravodjurfoder.se



2 kommentarer:

  1. "Mer färskfoder på benen", kanske! ;)
    Det är bra att du också forskar så kan vi hjälpas åt att hitta ut ur djungeln.
    Att det är nyttigare för hunden tror jag på! Lydias päls är redan bättre och plupparna man måste plocka upp på promenaderna blir mycket mindre!
    Kanske lite dyrare, men om hunden får ett bra, långt liv med bra hälsa så är det ju värt det!
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Det är absolut värt, det skiljer inte så mycket. Vill bara vara säker. I början av -90talet var det jättepoppis att köpa vegetabiliskt hundfoder och man tillsatte proteinet själv, detta visade sig senare vara helt förkastligt och många växande hundar fick fel på leder, ligament och växte inte som de skulle då de inte fick i sig rätt mängd proteiner mm. Men det har hänt jättemycket sen dess, och här är det ju "omvänt" mer proteiner, så jag tror också det är nyttigare, mer naturlig föda för hunden!!! Så det blir nog MUSCH BARF :)
    Kramar!!

    SvaraRadera