måndag 2 oktober 2017

IBS-mage

Jag har IBS-mage, eller colon irritabile som det också heter. Jag har haft det sedan jag var ca 23-24 år.

Det är lite olika symtom hos olika personer. För mig är det så att jag får fruktansvärda kramper i magen med diarré som följd. Det håller i sig allt från ett till tre dygn.

Efter år hos olika läkare har jag äntligen funnit en som tog mina symtom på allvar. Nu är jag verkligen utredd från topp till tå. 
Gastroskopi, kontraströntgen av tarmar och mage, hur många blodprov som helst, biopsier i samband med gastroskopi. Jag är inte laktos eller gluten intolerant ( det brukar vara den första frågan jag får) Det var ju såklart bland det första som läkarna kollade.

Det här är något som jag får leva med, tyvärr.
För många är en utlösande faktor stress men så är det inte riktigt för mig. Visst när det händer tragiska saker som med Rex, då kommer det som ett brev på posten. Annars kan det komma när som helst, men oftast på natten av någon anledning.

En tanke jag har är att för mig är det lite tvärt om, när jag slappnar av så kommer det. Som igår. Allt var klart vi hade ätit och jag gick och la mig på sängen för att slappa och titta på TV. Då efter en stund känner jag att nu är det på gång och mycket riktigt så var det dax igen 😷
När jag har semester eller är ledig lite längre som vid jul mm får jag ofta anfall efter någon vecka när man varvat ner lite.
Det verkar inte heller spela någon roll vad jag äter.
 Ena dagen går det bra nästa inte.

Det ända som hjälper när jag får anfallen är att ligga på rygg med knäna uppdragna och en värmefilt eller en kudde på magen. Så ligger jag hela natten och springer toamaraton.

Vad jag skäms när jag återigen måste sjukskriva mig från jobbet. Har jag behandlingar får jag ju ringa dom med.
Så tråkigt 😪
Det har hänt mer än en gång att jag har gått och jobbat trots att jag inte bör göra det. Nu för tiden säger min man stopp nu är du hemma. Och han har ju rätt. Det blir verkligen inte bra varken för mig, tandläkaren eller patienten om jag får anfall och måste springa på toa var 5 minut.

Nu ligger jag här med mina hundar i sängen och dricker te och vätskeersättning. Fast jag är mycket bättre redan så den här gången var det nog en kortis......hoppas jag.
Har ni tips som kan hjälpa så hör gärna av er, kanske är det något som jag inte redan har testat!!

2 kommentarer:

  1. Så sorgligt att du måste dras med det där!! Jag vet ju hur du lider av det.
    Min svägerska har IBS och hon har gjort en låååååång lista med sånt hon måste undvika att äta. Asså, en låååååång lista!!! För henne är det också stress till viss del, men mer vad hon äter. Ofta tar hon med egen mat när hon är bortbjuden för att det är för mycket för vännerna att hålla koll på.
    Har tyvärr inga bra tips...
    Krya på dig!
    Kraaaaam 💙

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att inse att så här är det :) Det finns värre saker att lida av, men det är skitjobbigt när det slår till.
      Kramar!!

      Radera