söndag 4 oktober 2015

Spårdax

Så underbart höstväder, skogen precis utanför dörren. 
Ja varför inte lägga blodspår till tjejerna.

En enkel och superbra aktivering!!
Jag gick ut la tre spår, åkte och handlade medans spåren "sätter" sig.
Sedan är det bara att spåra på :)
Hundarna älskar blodspår/eftersök och idag tänkte jag känna Lilly lite på pulsen så hon fick ett ganska svårt spår med två 90 graders vinklar och upp för en brant backe med massor av blåbärsris.
Blev faktiskt riktigt imponerad av henne!!
Alma är ju liiiite långsam i spåret, hon är noggrann men det går lite för långsamt, fast hon älskar skanken och vill gärna ha den!
Sonja är snabb som en vessla men lite slarvig ibland, hon har inget som helst intresse av skanken, tycker den är lite äcklig. Där får jag jobba lite. Men när hon spårar ordentligt är hon en dröm.
Lilly är mitt i mellan Alma och Sonja, nogrann och med ett intresse för skanken så jag tänkte sätta henne lite på prov vilket som sagt blev riktigt positivt!!
Både Sonjas och Lillys spår var lite trixiga med både stockar och stenar ivägen även om Lillys var både längre och svårare. Jag hade nog kunnat utmana Sonja mer också, ska göra det nästa gång.

Lucas fick följa med som fotograf. Kanske inte de bästa bildera men jag
är så glad att han fortfarande vill följa med sin mamma och hundrna till skogen, snart är nog den tiden förbi.
Han lyckades ta 171 bilder så det blev en del att redigera :)

Här kommer massor med bilder från spårskogen.
 Utsikten fån vårat köksfönster...Spårskogen :)

 Kom igen matte nu kör vi!
 Mor och dotter väntar på sin tur....
 Får jag börja nu?!!!
 Sonjas spår under stock och sten :)


 Här är den matte men du får ta den!!!

 Lunka på hej och hå....ingen stress vi kommer fram jag lovar matte!!
 Hmmm här är det....
 Japp!!

 Yes, där var den!! Får jag snälla matte!!

 Ok, nu kör vi!!
 Häråt!!
 Jajemen, här är det...
 Jo men visst här ska vi under stocken...
 Ok, har man lagt ett spår under en stock så kan det ju vara bra om man hänger med när hunden spårar under stocken och du själv måste kliva över.....:)

 Kom igen uppför backen ska vi!!


 Yes, found it!!!

 MIN.....



 Bara min!!
Min trofe!!

2 kommentarer:

  1. Det är sååååå roligt med spår!
    Jag spårade idag också. 2 90graders vinklar, 600 meter och över både vattenfyllda diken och med varierande terräng.
    Dessutom med vägen på ena sidan och skyttebanan på den andra. Och OJ vad det sköts!!!
    Men Lystra spårade klockrent!
    Jihoo, vad glad man blir. Men det är svettigt att hänga med ;-)
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantastiskt kul med spår!!
      Kram

      Radera