fredag 9 oktober 2015

Intervallträning

Det finns ett ställe i skogen dit jag brukar gå som är toppen för intervallträning.
Det är som en liten sänka eller liten dalgång. Perfekt för det är en stig som är lagom hård att springa snabbt på när man tränar intervall.
Intervallträning är toppen för konditionen.
Att träna varierat är precis lika viktigt för hunden som för oss.
Jag brukar träna intervall ett par gånger i veckan. Då går jag till "vår" lilla dalgång. Först får de värma upp i skogen på väg dit. De älskar att springa upp och ner för backen i full fart. Jag är noga med att de inte får springa helt fritt utan det sker kontrollerat de får sitta brevid mig tills jag ger klartecken sedan får de springa  fram och tillbaka och stanna hos mig tills jag ger klartecken igen. De springer 2-3 rundor sedan är det klart.
De ger verkligen järnet!!
På väg hem igen så får de sin nervärmning i lagom takt.....ja kanske inte Sonja som springer nästan hela tiden hon är lös i skogen men hon får sin nervärmning när jag kopplar upp henne :)

Det ska som sagt ske kontrollerat och är man minsta osäker så är det bättre för hunden att springa uppför en backe och inte nerför, eller på plan mark som inte är för hård.
Det sliter mer nerför än uppför.
Man bör inte träna intevallträning i sand, det blir alldeles för mjukt, däremot är sand perfekt att träna uthållighet i men då bör det ske i skritt eller möjligen trav. 
Lite bilder från idag. Bilderna på tjejerna i"intervallbacken" är lite suddiga men ni ser nog ändå.











Trevlig Helg!!

2 kommentarer: