lördag 1 mars 2014

Grillat!

Dagen började med att jag hade en "problemhund"  vars matte var jätteledsen för att hennes hund var så ouppfostrad.
Det är familjens första hund och familjen har verkligen gjort allt för denna hund.
Hon har gått 2 st valpkurser och en vardagslydnadskurs. Hunden är nu 2 år. På dessa kurser har hon fått höra att hunden är stressad och ouppfostrad och att hon måste jobba bort dessa beteenden, men aldrig fått veta hur. Detta ledde till att matte fick ett dåligt självförtroende och överförde det till hunden.

Behöver jag tala om att det inte är några fel varken på hund eller matte. Med några enkla tips så fick jag matte och hund att jobba ihop. De två verkligen älskar varandra!!
De har jättefin kontakt. Vid ett par tillfällen har instruktörerna sagt till att de ska klippa luggen på hunden så att ögonen kommer fram...Hunden är en jättefin Schapendoes, de ska ha en sådan päls. Visst kan det vara svårt att se ögonen under luggen, men att säga att det är en av anledningarna till problemen...Ja jag vet inte då skulle man väl "dra" ut nosen på mina trubbnosiga tjejer med :)
Jag har själv haft flera raser med lång päls och kan garantera att det funkar jättebra med lugg!!

Vill passa på att be er som läser min blogg att tänka på att alla är vi nybörjare någon gång, att visa respekt för varandra är A & O. Jag har varit i både hund och hästvärlden så många år att jag vet att det kan gå riktigt fult till ibland  men alla har vi ju samma intresse eller hur, så dela med av er kunskap på ett fint sätt!!

Ja, nog med moralpredikningar, men som ni förstår så berörde det mig ganska starkt.

När jag kom hem tog jag, maken och tjejerna en promenad till "trädgårdshandlaren" här och köpte goda rotfrukter till middagen.
Vi har invigt grillsäsong 2014 med hamburgare till killarna (Lucas har en kompis som sover över) och fläskkarré med rostade rotfrukter till oss vuxna.


Ja tjejerna fick smaka de med så de är lika proppmätta som jag. Sonja har lite "paltkoma" :)

2 kommentarer:

  1. Så underbart att höra att Schappen med sin välvilliga familj fick bra hjälp! Håller med om att det florerar lite för mycket "goda råd" där det tyvärr finns lite för mycket svart-vitt tänk som kan bli så fel.
    Hoppas familjen kommer vidare i relationen med sin söta vovve.
    Schappar ska ha lugg och många trivs bättre med luggen nere...deras ögonfransar är t om extra långa för att luggen ska ha det perfekta avståndet från ögat! Det är nån skapare som har tänkt till ordentligt!
    Kraaam!

    SvaraRadera
  2. Det kändes jättebra så jag tror matte var lättad när vi var färdiga. Vi har bokat en träff till om ca 3 veckor så de hinner träna lite :)
    Lita på magkänslan är mitt råd!!
    Kram

    SvaraRadera