fredag 5 juli 2013

VGW sele

Idag kom mina VGW selar som jag har beställt till tjejerna. Jag har läst mycket om dessa selar och tänkte att det måste jag testa. Sonja är inne i spök och dra i koppel åldern just nu (det brukar gå över efter någon månad)
En VGW sele är en ergonomiskt utformad sele som man kopplar på fram på fronten av hunden. Det ger hunden fria luftvägar och avlastar nacke och rygg, vilket är jättebra för trubbnosar som frallorna. Den är också jättebra om hunden drar i kopplet eftersom du kan bromsa hunden, hunden vänder sig mot dig istället för att dra framåt vilket gör att du får ögonkontakt med hunden.
En sådan här sele kostar runt 500:- och det kändes lite mycket eftersom jag inte har provat den och Sonja växer ju fortfarande, men nu har den kommit i en variant för valpar och unghundar som bara kostar 179:- den är lite enklare i modellen men har precis samma egenskaper. Så jag slog till på två stycken.
Nu har vi varit ute på promenad och jag märkte STOR skillnad på Sonja, hon gick mycket lugnare i kopplet! Är så nöjd, det blir helt klart en VGW sele extension när hon har växt klart.


Så här ser selarna ut. Man fäster kopplet i ringen där fram.

2 kommentarer:

  1. Underbart!! Är nyfiken att prova, jag med! Tror jättemycket på dem. Ska bli spännande att höra hur det går i fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Verkligen toppen, som sagt ska bli spännande att se om det funkar lika bra om en vecka!!

    SvaraRadera